Sayfalar

6 Kasım 2018 Salı

DLR 1 Hakkında Her Şey

Merhabalar!!!   Az sonra okuyacağınız bu yazı DLR 1 sınavının hemen akabinde 6 Kasım 2018'de yazılmıştır. Süreç ilerlediği için bazı ekleme ve çıkarmalar yapılmış, eklemeler paragraf başında ya da sonunda tarih ile belirtilmiştir.


DLR 1 sürecini henüz atlatmış ve olumlu mailini az önce almış bir pilot aday adayı olarak tecrübelerimi aktarmak istedim. Dilerim meraklı dimağlara az da olsa faydam dokunur.

İnternetin gelişmesi sayesinde bu sınav süreci de kümülatif bir hal aldı, benden önceki yazılan yazılar ışığında ben de bir şeyler ekleyeceğim ve benden sonrakiler de bu yazımı alıp, ekleyip, çıkarıp, metodolojik ilkelere dayanarak kullanabilir.

Dlr-1 sürecine aşina olan ve bir şekilde bu yazıya ulaşan aday adayları için şimdiden belirteyim, az sonra okuyacaklarınız arasında çok da fazla yeni bir bilgi yok ama motive olmanız açısından size faydası olabilir. Dlr ile alakalı yeni araştırma yapmaya başlamışlar için de anlatımımı temelden alacağım.

Bu bir kümülatif süreç dedim ve benden önceki deneyimlere göndermeler yapacağım haliyle kafanızda oluşabilecek ya da halihazırda oluşmuş bulunan sorulara yanıt bulabileceğiniz bir yazı derlemeye ve de yazmaya çalıştım. Buradaki yazıları okuyup ve linkleri tamamen incelerseniz sürece tamamen hakim olacaksınız yine de burada anlatılmayan sorular varsa, yazının sonunda vereceğim adreslerden benimle iletişime geçebilirsiniz ama bu yazıda anlatılan bilgileri, sırf yazıyı okumaya üşendiğiniz için sorarsanız üzülerek söylüyorum ki, yanıt veremeyeceğim.

Dlr nedir sorusu ile başlayalım:

Dlr, Alman Havacılık ve Uzay Dairesinin, Almanca'daki kısaltmasıdır. Bir kamu kuruluşudur. Lufthansa, Thy, Sunexpress, Royal Jordan başta olmak üzere birçok hava yolu firmasına pilot seçiminde hizmet vermiş ya da vermektedir.

DLR 1 sınavı ile teknik, mental, psiko-motor, hafıza, kavrama, çabuk öğrenme becerilerini ölçülürken, artık THY tarafından kullanılmayan DLR 2 sınavı ile de adayların Psikolojik sınırlarını ve CRM yani ekip-kaynak yönetimi becerilerini ölçülmektedir.

Kısaca kendimden de bahsedeyim, 32 yaşında evli ve bir çocuk babasıyım, İstanbul'da bir kamu kurumunda memur olarak çalışıyorum.

En çok sorulan sorulardan birisi olan süreç içerisindeki aşamalar arasındaki bekleme süresi ile devam edelim. (2 Nisan 2019'da güncellenmiştir)


22.07.2018 : Online Başvuru 
09.08.2018 : Dyned davet maili
15.08.2018 : Dyned 
17.08.2018 : Dyned olumlu maili
05.09.2018 : DLR çalışma maili 
16.10.2018 : DLR tarih seçim maili 
01.11.2018 : DLR 
05.11.2018 : DLR olumlu maili
07.11.2018 : CRM tarih seçim maili
14.01.2019 : CRM 
15.01.2019 : CRM olumlu maili
21.01.2019 : Kurul mülakatı davet maili 
12.02.2019 : Kurul mülakatı

02.04.2019 : Kurul mülakatı Olumlu maili


Sürecim şimdilik bu kadar, Kurul sonucu  bekliyorum dilerim ki daha birkaç satır eklerim bu listeye (:

Başvuru şartları esnetildiği için ve ilk ilanda 28 temmuz son tarih olduğu için bulunduğumuz dönemde bir yığılma oluştu hatta şu anda dyned için daha geç tarihler veriliyormuş diye duydum o yüzden kafasına kesin olarak koyanlar açısından dyned zaman kazanma değil de zaman kaybetme işlevi görüyor, direkt dil belgesi ile başvuru yapıp süreçte en az bir ay kazanabilirsiniz, tabi aceleniz varsa.

Sınava geçelim artık, öncelikle Gençer Güleryüz tarafından hazırlanan şu linkteki

Tk: THY'nin size yolladığı dlr linkinden çıkan computer based flash programlar.
dlr: dlrsinavi.com'da yer alan uygulamalar.
atpl: Çıkmış soruları derleyip çözümlerini videolu olarak sunan bir site.
pdf: belli başlı bulut sitelerinde bulunan ve bugüne kadar sınavda çıkan matematik ve fizik sorularını içeren pdfler (linki bende yok)

14.00'da sınav binasının içine girdim ve ziyaretçi kimliğimi alarak girişteki alanda beklemeye başladım, yanımda bir sırt çantam ve içinde iki yarım litrelik su, iki çokonat, iki mandalina bir de probis bisküvi vardı. Sınavda ösym gibi katı tedbirler yok olması da zaten bir işe yaramaz takdir edersiniz ki zira sınavda kopya çekmelik bir bölüm yok. Toplamda 19 kişi beklerken sınav görevlimiz gelerek sınava girmekten vazgeçecek bir tane gönüllü istedi çünü salon 18 kişilikti. Açıkçası gönüllü bulunamazsa diye içimi bir tedirginlik kapladı zira istanbul'da ikamet ettiğim için benim sınavım ertelenebilirdi ve bunu hiç ama hiç istemiyordum ki iki tane arkadaş gönüllü oldu ve birisinin sınavı ertelendi. Hemen iki kat yukarıdaki izole odaya geçtik, tavan yüksekliği yaklaşık 2.5 metre, oda yaklaşık 40 metrekare ve içeride pencere yok. Duvarlar beyaz ve klimalar rahatsız etmiyor. Masanın derinliği eninden uzun, klavye mouse yok, masa üstünde sadece joystick ve monitor var. Sınavdan önce yanınızda götürdüğünüz evrakları koymanız için bir adet poşet dosya size veriliyor, iki ayrı matbu evrak da ayrıca veriliyor ve imzalıyorsunuz, çalışmam için en az 10 günlük süre verildi ve çalışma sonuçlarım istatistik amaçlı kullanılabilir şeklinde. Monitörler ısıya duyarlı dokunmatik (basınca duyarsız olduğu için monitöre vurmanıza ya da şiddet uygulamanıza gerek yok, yeni nesil cep telefonları gibi parmak ucundaki elektrik ile anında giriyi alıyor keza salon görevlileri en çok monitöre vuran adayları uyardılar) ve 15" kare, biz gelmeden güzelce temizlenmiş, parmak izi, leke vs. yoktu. Kulaklıklar sennheiser ve çok ergonomik, tek kullanımlık ped verilmiyor, isterseniz götürebilirsiniz.

Sınava başlıyoruz.

SKT: Önce yaklaşık 10 alıştırmadan oluşan bir test yapıldı, testi asıl sınav takip etti. Her ikisini de sınav görevlisi başlatıyor ve son aday son soruyu yapana kadar herkes bekliyor. Kurallar tam 15 saniye ekranda kalıyor, 10 kısım için toplam 10 dakika yani 600 saniyemiz var, 150 saniyesi kurallarla geçiyor geriye 400 soru ve 450 saniye kalıyor. Ben sınavı yaklaşık 8.5 - 9 dokuz dakikada bitirdim diye tahmin ediyorum. Tek parmak kullandım, son bir hafta sadece 10" tabletten çalıştım (dlrsinavi.com) Salonun ortasında oturduğum için arkadaki adayları göremedim ama görebildiğim 9 adaydan yalnızca bir tanesi bitirmişti en az iki üç tanesi hiç çalışmadan gelmişti. 400 soruda yaklaşık 8 tane farkında olduğum yanlış yaptım, bir o kadar da farkında olmadığım yanlış çıksa yaklaşık yüzde 96 eder ki bu da benim evde yaptığım ortalama skordu. Sınava sadece sunex cbt'den çalışın, sunex'de kurallar daha fazla kalıyor ve işleyiş birebir aynı. dlrsınavı.com'da boş üçgenler noktalı kurallarda peş peşe gelmiyor bu yüzden sunex en yakını. ilk yaptığım dlr skorum 48 son yaptığım 97. Toplamda 50 full tur atmışımdır, yaklaşık 5 tur sonunda yüzde 95leri gördüm.

VLR: Yaklaşık 5 turluk bir alıştırma yapıldı sonra sınava geçildi. İlk 5 tur tk lvl 1 hızında geldi sonra direkt olarak hızlandı, ben açıkçası lvl2 ve lvl 3 geçişlerini hissetmedim, beşinci turdan sonra hep hızlı geldi bana. En basit olarak görülen ama nankör bir modül eğer oyunda bilhassa kural ekranında dalıp giderseniz o tur komple yanıyor. Bir turu bu şekilde kaçırdım, bir turdan da emin değilim, 28-2 diyebiliriz. Alışana kadar tk lvl 1-2 çalışılmalı sonra haftada iki kez sunex'den realistic yapılmalı ayrıca pilots brain cep telefonu uygulamasından satın aldığım tek modüldü zira dlr'de bulunmuyor haliyle cep telefonunda zahmetsizce oynamanın tek metodu satın almak. Aldıktan sonra son seviyenin beşer turluk oyunundan her gün en az bir kere oynadım. Son hızı sınavdakinden çok daha hızlı olduğu için sınavda zorlanmadım. bir kere 45 derecelik bir dar dönüş bir kere de yaklaşık 140 derecelik çok geniş bir dönüş geldi onun dışında dönüşler cbt'ye benziyordu. Tk lvl 3 ilk turumda 6 yanlış yapmışım, son turumda 1 yanlış yapmışım.

10 dakika ara, arada herkes sınıftan çıkıyor ve kapı kapatılıp havalandırmalar son takat açılıyor.

Nisan 2019 Eklemesi: 2019 Nisan itibariyle sınava PPT-Spatial Orientation isimli yeni bir modül eklenmiştir. Ancak Mart sonu itibariyle, kokpit istihdam birimin yaptığı bilgilendirmeye göre VLR-Spatial Orientation'dan sorumlu olmaya devam edilecekmiş. Daha fazla bilgiyi buraya tıklayarak edinebilirsiniz.


RAG: Meslek liseli olduğum için fizik ile en çok bu modülden korkuyordum, atpl'den iki aylık üyelik aldım ve tüm soruları en az 6 kez çözdüm. Videolu ve Türkçe olması bir avantaj, bu süreçte para harcadığım kuşkusuz en mantıklı alan oldu. Sınavda da iki üç soru hariç hepsi çıkmış sorulardan geldi, 17 elle girilen dört çoktan seçmeli soru vardı. Üç sorudan emin değildim.

ROT: Korkulu rüyam, asla stabil bir çizgiyi yakalayamadım, bir kere yüzde yüz yapsam ikincide yüzde 50 oluyordu. Bir kere yüzde yüz yaptıysam ikincide yüzde 70, üçüncüde ya 60 ya 80 ama doksan değil. Sınavda level üç hızında hiç gelmiyor ama şöyle bir şey oldu, en hızlandığı son 10 soruda tam dört tur peş peşe komut çiftleri ile geldi. left front left front left front gibi, bu tekrarlar beni çok yoruyordu ve açıkçası hiçbir platformda böylesi bir ardışık komutların geldiği çalışmam olmamıştı. Neticede 24 kesin doğru 1 yanlış 5 şüpheli ile beni en çok düşündüren ve korkutan modül bu oldu, neyseki eşleniği olan vlr'da fena olmayan bir skor yakalamıştım.

10 dakika ara:

RMS: Sınavın sürprizi, geriye doğru forum dahil birçok yerli yabancı tecrübeyi okudum ama hızlı geliyor tavsiyelerini dikkate almadım ve sonuç: benim açımdan fiyasko. Sınava kadar 35 tam tur çalışmışım, 3.8 ile başlamışım 6.6 ları görmüşüm. Genel ortalama 5.3 son 5 çalışmanın ortalaması 5.7 ama sınavda iki kere 8 bir kere 7 bir kere üç geriye kalanda ise 4-6 arası girdim. Çözdüğüm testlere bakılırsa bu benim için 5'in altında bir skora işaret ediyordu, yeter mi bilmiyordum zira eşleniği çok tehlikeli bir modül olan MEK idi.

OWT: Sınav sürecinde beni umutsuzluğa düşüren ve kazanamaycaksam bundan olur dedirten tek modil bu idi ama asla rms ya da vlr gibi nankör bir modül değil, çalıştıkça karşılığını alıyorsunuz, ben mod yöntemini yaptım. LVL'1 de ilk denemem 48.8 iken dlr lvl4'de son denemem 90 idi. Hergün en az bir kez sadece dlr'den çalıştım, cep telefonu ile en çok çalıştığım modül bu oldu. Son bir hafta ise sadece pc'den ve tarayıcı ekranını f11 ile tam ekran yapıp çalıştım çünkü sınavda göstergeler ekranı tamamen kaplıyor. Sınavda bir kez no idea girdim, no idea girmek ile kafadan atmak arasında bir fark var mı yok mu bilmiyorum. Muhtemelen yüzde 98 üzeri yaptım.

10 dakika ara:

TVT: Matematik ile beni düşündüren bir başka modül, en çok mesai harcadığım modül aynı zamanda. Öncelikle lise 1 2 ve 3 fizik konu anlatımı aldım ve onlara çalıştım daha sonra vimana'daki 542 soruyu tabiri caizse hatim ettim, anlamadığım sorular için youtube'dan video izledim, wikipedia'dan konu okudum. Daha sonra Whatsapp gruplarında (şu anda linkleri elimde yok, nereden bulabilirim bilmiyorum ama foruma bir bakın derim) atpl tartışmasını görünce orayı araştırdım ve iyiki de araştırdım keza vimana'dan bana 7 soru gelirken kalan soruların hepsi atpl'den yani çıkmış sorulardan geldi. Vimana'dan 16 saatlik ders çalışmışım, en az iki katını da atpl'de harcadım. Atpl'deki 323 soruyu sınavdan önceki gün son bir kez baştan sona çözdüm ve 319 doğru çıkardım. Kısacası Vimana ile sakın para ve zaman kaybetmeden direkt atpl.tv alın.

MEK: RMS'deki fiyaskoyu telafi etmem gerekiyordu ama en tehlikeli modüllerden birisi idi, plaka ezberleme yöntemini seçsem de çoğu sayı ve şekil hala boştaydı ve onları kuru ezber yapmak zorunda kalacaktım. Sınava forumdaki farfan nickli arkadaşın hazırlığı cbt ile hazırlandım. İlk denemelerde %70 yapıyorken son haftaya girilirken 90'ların altına düşmemeye başladım ama bir kez de dlr'deki kısımdan çalıştım ve %60'ı görünce biraz afalladım ve canım sıkıldı ama biraz üstüne düştüm %80'in üstüne çıkamadım çünkü oradaki zaman akışı ile farfan dolayısı ile sınavdaki farklıydı. Sınavdaki zaman yönetimi farfan'dan daha kolay keza şekiller de öyle, tekrar ya da benzeri şekil gelmiyor.

15 dakika ara:

MİC: Skytest v3 ile çalıştım (program registerımı ve joystickimi arkadaşlara devrettim)

Beni en çok meraklandıran modül bu idi çünkü en kapalı kutu modül buydu etrafımdaki nice arkadaşım bu modülden elenmişti.

Skytest ile kıyaslayalım önce, göstergeler sınavda biraz daha büyük fakat skytest'de her göstergenin ortasında uçak şeklindeki bir ikon bizi temsil ediyorken, sınavda bu uçağın yerini tepedkei minik pembe bir ikon alıyor. Birçok insan için mic'in zor yanı, joystick ile döndüğümüz yönün tersine göstergenin dönmesi, bunu skytest'deki göstergenin ortasındaki uçağın yerine kendimizi koyup aşmışken sınavda o uçağı görememek beni biraz gerdi keza sınavda bir kez bu yüzden sağ sol hatası yaptım ve yaklaşık 60 derecelik bir sapma yaşadım ama onun dışında dramatik bir sapmam olmadı. Kesin olarak bir kere audio taskı yanlış girdim, bir de şüpheli kaçırmam var ama emin değilim.

Compass yaklaşık inertia 8 ayarında iken altimetre ise inertia 2 ayarında geliyor yani altimetre çok hassas, çalışmaları buna göre yapın. run all legs pek yapmadım, genelde full parametre ile ikişer dakikalık turlar attım. rekorum inertia 8, turbulence 8 diğer ayarlar ortada iken 99.5 idi fakat gelişimim skytest'i kullanan diğer adayların gerisinde oldu bunu v3'deki gelişim grafiğinden takip ettim, diğer versiyonlarda var mı bilmiyorum. Son bir ayda dört günde bir çalıştım, ikişer dakikadan üç tur attım. inertia 8, random ve inertia 2 olarak. Size de bunu öneririm keza dlr bu modül için herhangi bir program ile aşina olmamızı istemiyor.

Son olarak kafamı kurcalayan mevzuya açıklık getireyim, dlr'ın dokümanında çok ve uzun süreli basarsanız çabuk sonuç alırsınız diyordu ve sonra joysticki bırakınca dönüş devam eder yazıyordu ama bu biraz eksik bilgi olmuş zira hızlı sonuç almak için denilen doğru lakin joystick i nötr pozisyonda bırakınca dönüş bir süre sonra yavaşlıyor ve tamamen duruyor. Çarkıfelek'deki çarkı çeviriyormuş gibi düşünün, elinizle bırakınca bir süre sonra yavaşlıyor ve duruyor sınavdaki göstergeler de. Bu modülle alakalı son tavsiyem ise compass değil de altimetre odaklı oynayın böylece hız ile fazla uğraşmazsınız ben her turdan önce hız ile bir iki kez oynadım bir daha da dokunmadım.

Diyeceklerim bu kadar, forum linkini de bırakıyorum, buradaki başlıklarda envai çeşit kaynağa ve bilgiye ulaşabilirsiniz, lütfen soru sormadan önce linkleri inceleyin aksi takdirde sorularınızı cevapsız bırakmak zorunda kalacağım takdir edersiniz ki çok soru alıyordum, anlayışlı olacağınızı düşünüyorum.

Not: Dyned ile alakalı bir yazıyı süreç olumlu tamamlanırsa genel süreç değerlendirmesi ile birlikte yazacağım. Lütfen dyned ile alakalı soru sormayınız.


mail: rgokayguven@gmail.com
instagram: gokayguven